Hvor kan man købe en mistelten podet på et træ?

Jeg kunne godt tænke mig at købe en mistelten på et træ. Ved I, hvor man kan købe det?

Med venlig hilsen
Bjørn Baungaard, januar 2004

Svar

Mistelten er særbo, det vil sige, at den enkelte plante er enten hunlig eller hanlig. Der skal være planter af begge køn på træet eller nærstående træer, for at der kommer frugter på. Insekter sørger for bestøvningen. Jo flere planter, der er på det træ, man køber, jo større sandsynlighed er der for, at der kommer bær. Det anbefales at der er mindst 3 og gerne 4–7 mistelten på hver plante.

Det er ikke vanskeligt at så sine egne mistelten. Det kræver kun, at man har friske bær og et egnet værtstræ. Se artiklen Mistelten

Kalundborg Planteskole er specialist i mistelten. Her kan man både købe paradisæbletræer med mistelten og friskplukkede misteltenbær til såning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor kan man købe en mistelten podet på et træ?