Hvorfor visner halvdelen af min japanske løn?

Vi har en flot japansk løn (japansk ahorn) i haven. Det vil sige havde. I år er det kun halvdelen af træets knopper, som er sprunget ud. Den anden halvdel er nærmest stoppet midt i processen. Bladene nåede aldrig at folde sig ud og hænger som sammenkrøllede, visne blade.

Træet består af en grundstamme, som så deler sig i to, og det er faktisk hele den ene stamme, som ikke er sprunget ud. Hvad i alverden kan det være? Det stod så flot sidste år og var et dejligt skyggetræ for vores lille datter.

Det skal siges, at der er blevet skåret tre grene af, (det er de yderste, tynde skud), og dette blev gjort på det tidspunkt, hvor træet var ved at springe ud, og de er sikkert ikke blevet skåret korrekt af. Men kan det virkelig være årsagen til, at halvdelen af træet nærmest virker dødt? Jeg har undersøgt de »døde« grene, og der er masser af saft i dem. Hvad kan det være?

Med venlig hilsen
Susanne Mikkelsen, maj 2002

Svar

De forskellige små japanske løn er meget sarte træer, og de angribes meget let af svampe. Når den ene halvdel af jeres lille, flotte træ er dødt, skyldes det uden tvivl beskæringen. Man skal forsøge at undgå beskæring af disse løn, men hvis der endelig skal beskæres, skal det være i august måned. På det tidspunkt har træet størst energiophobning og har derfor energi til at indkapsle et beskæskæringssår og modstå svampene. At beskære om foråret er det værst tænkelige, da træet her skal bruge al sin ophobede energi til at springe ud. Træet vil ikke blive flot igen, og der er nok ikke anden udvej end at skifte det ud.

Når I en anden gang skal beskære, så gør det i august og skær til en udadvendt sidegren, eller hvis der skal en hel gren væk, så skær ind til grenkraven, (den lille fortykkelse, som er, hvor stamme og gren mødes).

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner halvdelen af min japanske løn?