Kan japansk løn trives i mit surbundsbed?

Jeg vil gerne have en rødbladet japansk løn sammen med mine rhododendron. Det er et helt bed, hvor jeg skal grave ud og lægge 30 eller 40 cm tørv. Skal det være 30 eller 40 cm tørv til rhododendron? Kan den japanske ahorn trives i surbundsbed?

Med venlig hilsen
Connie Rieche, maj 2002

Svar

Japansk løn trives i en fugtbevarende, men veldrænet og iltrig jord. Den er ikke tilpasset de sure forhold, som sphagnum giver, men af mange mulige jordtyper er surbundsbedet ét af de bedre af slagsen. (En porøs, gruset, men vedvarende fugtig og humusrig skovjord ville være bedre, men hvem laver sådan noget?) Det er afgørende med det tykke surbundslag (40 cm), – men ikke for den japanske løn!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan japansk løn trives i mit surbundsbed?