Hvorfor sveder mit kirsebærtræ harpiks?

Vi har et gammelt kirsebærtræ i haven, som afgiver en masse harpiks – det falder af træet i store klatter og ned på græsset (ikke særlig lækkert). Hvorfor gør det sådan og er der noget man kan gøre ved det?

Med venlig hilsen
Anita Klein, marts 2004

Svar

For nu at tage det sidste først, så kan man ikke gøre noget ved det, men man kan – måske – afhjælpe det lidt ved at give træet jordbrugskalk. Det skal have kalk over hele drypzonen og så meget, at jorden er helt hvid.

Træet sveder »harpiks«, fordi det er svækket på én eller anden måde. Det er ikke til at sige præcist hvorfor, men den mest nærliggende grund er netop, at træet mangler kalk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor sveder mit kirsebærtræ harpiks?