Hvorfor blomstrer min rødtjørn ikke?

Jeg har en ca. 5 år gammel rødtjørn, som for første gang blomstrede pænt sidste år, men i år har den kun meget få blomster. Kan det evt. være pga. lus – eller er det fordi, jeg har beskåret den lidt i efteråret?

Med venlig hilsen
Lene Balje, maj 2002

Svar

Blomsterdannelsen sker sommeren før det forår, hvor blomsterne viser sig, så det er temmelig sandsynligt, at du er kommet af sted med at fjerne netop de grene, som havde ansat blomsterknopper. En anden årsag kan være overdrevn
gødskning med kvælstof, og hånden på hjertet: er det tilfældet? Lusene er kun et yderligere tegn på, at planten er ude af balance. De er ikke årsagen til ubalancen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor blomstrer min rødtjørn ikke?