Er blodbøg og andre træer med rødt løv røde fra naturens hånd?

Er det rigtigt, at f.eks. blodbøg og andre røde træer og buske ikke er ægte røde fra naturens hånd? Har mennesket hjulpet lidt til med farveprydningen?

Med venlig hilsen
Grethe Steenberg Homøe, april 2004

Svar

Nej, det er ikke rigtigt. Derimod er det sandt, at planter med arveligt anlæg for at danne meget af det naturlige, røde farvestof ikke vil kunne klare sig i naturen. Farven skygger simpelt hen for meget, så de røde planter får mindre udbytte af lyset og derfor også svagere vækst.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er blodbøg og andre træer med rødt løv røde fra naturens hånd?