Er mine buksbom ved at gå ud?

Jeg har plantet fire buksbom i november 2001. To af disse planter er nu meget gule/lyse grønne i toppen og nederst nærmest orange. Er de ved at gå ud, mangler de gødning, er det vand?

Med venlig hilsen
Marianne Andersen, maj 2002

Svar

Nej, dine buksbom er ikke ved at gå ud – ikke endnu i hvert fald. Buksbom er tilpasset livet som skovbundsplanter under egeskovene i syd– og sydvesteuropa. De kan godt klare sig ude i det åbne landskab, men så bliver de gule eller broncefarvede i løvet. Det retter sig, når de nye blade viser sig hen ad sommeren. Jeg gætter forresten på, at de to planter, som ikke er misfarvede, står i delvis skygge og læ?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er mine buksbom ved at gå ud?