Hvad er »Tit« for en variant af Ginkgo biloba?

I foråret ville jeg købe en Ginkgo biloba, men afholdt mig herfra, da jeg erfarede, at den kunne blive 20–30 meter høj og var uegnet til en parcelhushave.

I stedet fik jeg anbefalet en buskformet Ginkgo biloba, som skulle hedde ‘Tit’, så den købte jeg. Nu ville jeg så gerne vide lidt mere om denne busk, men det har været helt umuligt at få nogle oplysninger. Måske er navnet »Tit« forkert stavet? Hvor mon jeg kan få nærmere oplysninger? Måske kan I hjælpe mig?

Med venlig hilsen
Egart Andersson, maj 2002

Svar

Ginkgo biloba ‘Tits’ (I Japan »Tschi-Tschi«) er en af mange kultivarer af tempeltræet Ginkgo biloba, der stammer fra Japan, og i århundreder har været plantet ved templer som helligt træ. Sorten ‘Tit’ er kendetegnet ved sin noget lavere vækst og mere kompakte vækstform end selve arten, der tilhører sidste repræsentant af en plantegruppe, der opstod for 170 mio år siden og voksede overalt på kloden undtagen på Antarktis. Sortsnavnet ‘Tit’ henviser til små brystformede knuder på barken, der egentlig er hvileknopper. Den er indført i Europa for ca. 25 år siden og senere indført til USA i 1990’erne, hvor interessen er stigende og markedet for tempeltræer relativt stort. Træet er hårdført, tåler kolde vintre godt, men bør placeres i veldrænet jord og plantes i læ, da det er følsomt for kolde vinde og træk. ‘Tit’ opnår typisk en højde på 3 m og en bredde på op til 80–120 cm efter 15 års forløb.

Ginkgo betyder egentlig »Sølvabrikos« på grund af frugternes udseende. Ekstrakter af bladene har dokumenteret medicinsk effekt, bl.a ved at bedre korttidshukommelse, koncentrationsevne, stimulere kredsløbet (kolde hænder og fødder) samt øge hjernens blodforsyning, ligesom det i århundreder har været anvendt mod hjertelidelser, astma og hoste i Japan. Effekten opnås efter længere tids indtagelse. Der kendes ikke giftigvirkning af Ginkgo biloba. Hvorvidt bladene på ‘Tit’ har samme medicinske effekt som arten er uklart.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad er »Tit« for en variant af Ginkgo biloba?