Hvordan får jeg dronningebusken til at blomstre?

Jeg har en dronningebusk, som ikke rigtig blomstrer. Den blev plantet for 2 år siden og trives, for den er blevet meget stor, men det ville jo pynte gevaldigt med nogle blomster. Går der nogle år efter plantning, før den blomstrer, eller står den i for megen skygge? Den får sol fra om morgenen og hen til ca. kl. 13. Hvornår kan man beskære dronningebusken?

Med venlig hilsen
Lenette Koustrup Nielsen, juni 2002

Svar

Dronningebusk, Kolkwitzia amabilis, kan sagtens trives godt uden at blomstre særlig meget, men skal den virkelig komme til sin ret, bør den stå i næsten fuld sol.

Traditionelt har man beskåret dronningebusk i januar, men man kan med fordel beskære den efter blomstring, så der altså bliver tale om en sommerbeskæring. Men buske skal ikke beskæres for at være flotte, først efter nogle år kan det blive aktuelt, at tynde den lidt ud ved at fjerne gamle grene helt ved grunden.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan får jeg dronningebusken til at blomstre?