Hvorfor visner vores kugle-robinier?

Vi købte for 3 år siden 2 kugle-robinier, som skulle plantes på hver side af vores indgang. Året efter fik vi den ene byttet på grund af, at den simpelthen ikke ville vokse, bladene krøllede sammen og visnede kort efter udspring og tørrede ind. Nu har vi igen to træer, men begge opfører sig på samme måde, vi vandede og gødede hele sommeren, men de ville ikke.

Her i Brædstrup gror mange af samme slags både i hovedgaden og i private haver, de er alle meget smukke, hvad fejler vores? Vi har et birketræ og en stor gammel blodbøg ca. 6–8 m derfra – kan det skyldes dem eller er det regulær sygdom.

Med venlig hilsen
Ib og Birthe Schack Eriksen, september 2004

Svar

Desværre sker det somme tider, at der kommer en infektion med visnesygesvampen Verticilium ind i podestedet. Når først svampen er inde, vil den arbejde sig videre med netop de følger, I beskriver. Der er ikke andet at gøre end at forlange træet byttet hos planteskolen.

Når andre af samme slags trives fint, skyldes det simpelt hen, at de ikke er blevet smittede. Og sygdommen har under ingen omstændigheder noget at gøre med hverken Blodbøg eller Birk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner vores kugle-robinier?