Er min kristtjørn død?

Jeg har flyttet en 3 m høj kristtjørn i efteråret, men ugen efter var den væltet. Jeg rejste den op igen og sørgede for en god støtte til den, og den har stået fint siden. Den har stået flot grøn lige indtil maj måned, men så har den ellers hurtigt fået brune blade, (der er kun 10–20 grønne blade tilbage forneden på træet). Er det gået ud, eller kan jeg risikere at det bliver grønt igen.

Med venlig hilsen
Jan Hørdum, juni 2002

Svar

Planten er nok ikke helt død, men det har været tæt på, for det betyder et voldsomt tab af rødder, når så store planter skal flyttes. Og særligt svært er det for de stedsegrønne bladplanter som kristtorn, mahoni, laurbærkirsebær osv., for de tager vand fra bladene gennem hele vinteren. Derfor kan rodnettet simpelthen ikke følge med. Der er en svag mulighed for, at de nederste dele af planten vil overleve, men det er mere end tvivlsomt, desværre.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er min kristtjørn død?