Kan min vandgran tåle at få dækket rødderne med nyt højbed?

Kære eksperter

Jeg har brug for jeres erfaring/viden, inden jeg går i gang med et nyt haveprojekt. Jeg har en ca. 8 meter høj (og flot) vandgran, Metasequoia glyptostroboides, som er ved at tage for meget plads i haven. Jeg overvejer derfor at stamme den op, men derved kommer naboens grimme garage rigtig til sin ret.

Jeg tænkte så, at jeg under vandgranen kunne lave et hævet bed til nogle skyggetålende rhododendron, som jo er kønne hele året, men jeg er meget i tvivl om, om jeg skader vandgranens rødder ved at anlægge et 40 cm tykt spaghnumbed over dem. Jeg mener at vide, at rødderne ligger tæt ved overfladen, og så vil de vel blive kvalt, men er det rigtigt?

Jeg har også tænkt på, at man jo godt kan grave nogle store huller til et par rhododendron, men for det første vil jeg jo så også grave en masse rødder væk, for det andet mener jeg et hævet bed er bedre for rhododendronerne.

Endelig har jeg også tænkt på om der er andre stedsegrønne muligheder for at camouflere den grimme (røde) murstensmur.

Med venlig hilsen
Kamma Najbjerg, oktober 2004

Svar

Det er rigtigt, at vandgran har sine rødder meget højt – ca. 90% af rødderne er i de øverste 10 cm. Der er desuden en del store rødder, som ligger helt i overfalden, og nogle med tiden over jorden. Træet vil helt sikker tage skade af spaghnum over rødderne, og det vil sandsynligvis afkorte træets liv.

Spaghnum er i det hele taget et dårligt produkt i havesammenhænge. Det vil forholdsvis hurtigt blive omsat, klaske sammen og skabe dårlige betingelser for planteliv.

At grave rødder over er jo helt sikkert en dårlig ide. Jeg synes bestemt ikke rhododendron er et godt valg under vandgran. Hvorfor ikke lade være med at stamme op, eller kun stamme lidt op, så vil garagen stadig ikke kunne ses. Man kunne evt. lade nogle klematis vokse op i træet. Det vil sikkert se flottest ud med
en småblomstret klematis.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan min vandgran tåle at få dækket rødderne med nyt højbed?