Hvorfor visner mine kaprifolier?

Jeg har de sidste 7–8 år nydt godt af to slags kaprifolier, som vokser op ad et hegn rundt om min terrasse. I år er det imidlertid gået helt galt, idet de gule kaprifolier (blomstrer i juni) næsten er gået helt ud. Den anden slags (‘Goldflame’) klarer sig bedre, men også her er der mange visne grene og blade. Ydermere har en del af bladene brune og sorte pletter. Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Helle Raun, juni 2002

Svar

Det er ikke let at sige, hvad der kan være årsagen, men det er ofte i jorden, man skal søge forklaringen på så voldsomme plager. Forsommeren har været meget mærkværdig med tre majuger i pragtfuldt, tørt vej, synes vi. Den har dog været ubehagelig for adskillige planter. Man ser det mange steder, at træer og buske giver op og lader dele af løvdækket visne. Det er en sikkerhedsventil, som skal redde resten af planten fra at dø af tørke.

Så kig rodnettet forsigtigt efter uden at grave planten op. Det er ofte nok at frilægge ca. 5 cm af selve rodhalsen (overgangen mellem rod og top). Hvis den er sund med frisk og hel bark, så skal planten nok rette sig. Hvis rodhalsen viser sygdomstegn, så er det sandsynligvis endnu værre med de dybe dele af rodnettet. I den situation bør man ikke gå i panik og vande helt planløst. Et svækket rodnet kan ikke klare at optage alt det meget vand og drukner måske. I stedet kan man skære planten let tilbage ved at fjerne de grene, som har mest af det visne løv. Det vil i de fleste tilfælde bringe planten tilbage i balance igen. Senere – til efteråret – kan man topdresse med 2–3 cm af en blanding, som består af lige dele harpet kompost, visne blade og lerfrit sand.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner mine kaprifolier?