Hvordan overvintrer og beskærer jeg min nerium?

Hvordan skal jeg behandle min opstammede Nerium i vinterhalvåret? Skal jeg beskære den, inden den bliver sat ind i et lyst frostfrit lagerrum, og hvor meget skal den vandes i løbet af vinteren? Den er indkøbt i sommer.

Med venlig hilsen
Pia Crone Madsen, november 2004

Svar

I vinterhalvåret skal Nerium placeres så lyst og køligt som muligt, men frostfrit. Et lyst, frostfrit lagerrum lyder udmærket. Da Nerium har en hvileperiode om vinteren, skal den vandes meget sparsomt. Det vil sige, at pottemulden kun skal holdes let fugtig. Se fx. til planten én gang om ugen og vand kun lidt, hvis pottemulden føles tør. Planten gødes ikke i denne periode.

Nerium behøver ikke at blive beskåret, hvis man ønsker en stor busk. Beskæres busken ikke, vil den blomstre tidligt, allerede i maj–juni. Ønsker man en mere kompakt busk eller at den opstammede plante har en formet, rund krone, klippes skuddene tilbage, bedst i det tidlige forår fx. i marts. Nerium tåler kraftig tilbageskæring. Skudene kan skæres tilbage til de er 10–20 cm lange. Beskæring vil resultere i, at busken blomstrer senere, i august.

Beskæres busken igen efterfølgende forår, skal den beskæres over det foregående års beskæring.

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan overvintrer og beskærer jeg min nerium?