Kan hortensia og jasmin stå vinteren over udenfor i en krukke?

Kan en havehortensia i krukke overleve frosten udenfor? Og det samme spørgsmål gælder en opstammet jasmin.

Med venlig hilsen
Lone Petersen, november 2004

Svar

Normalt hårdføre planter kan godt overleve i krukke, hvis de ikke har det for vådt om rødderne. Det vil sige, at der skal være en drænet jord og ordenligt afløb fra potten, ligesom de skal have tilstrækkeligt jord i potten. Det er en god idé at vinterdække med afklip fra juletræet, halmmåtter eller anden isolering. Hvis der med jasmin er tale om Jasminum floridum (ægte jasmin), skal der beskyttes mod skarp sol i frostvejr, da planten er stedsegrøn.

Alternativt kan man, hvis det er muligt, tage planten med rodklump ud af potten og grave roden ned i jorden vinteren over.

Begge arter vokser dog bedre dyrket på friland end i potte.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan hortensia og jasmin stå vinteren over udenfor i en krukke?