Hvilken jord skal magnolie plantes i?

Jeg har købt to Magnolia’er: ‘George Henry Kern’ og ‘Soulangeana’. Jeg har i årevis ønsket mig en magnolia, så nu vil jeg selvfølgelig gerne have at de her to skal holde i mange år. Det står blot intet om, hvilken jordtype
de skal plantes i.

Med venlig hilsen
Inge Hansen, marts 2005

Svar

Disse magnolia er det, vi kalder surbundsplanter. Det er dog ikke så vigtigt med lav pH. Det, der betyder noget, er, at det er en humusrig jord, som er gennemtrængelig. Så en jordblanding med grus/sand(kalkfri), almindelig
havejord og noget kompost vil det være godt. Komposteret nåletræs bark er særdeles godt blandet med grus og muldjord. Der må ikke være kalk eller ler i jorden.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken jord skal magnolie plantes i?