Hvorfor er min kejserbusk gået ud?

I foråret købte jeg en kejserbusk, som jeg plantede i et stort bed og hvor den tilsyneladende trivedes fint. Men for 3–4 uger siden, gik den ud. Jeg spurgte på planteskolen, og de sagde det var en sygdom og at alle kejserbuske kom fra det samme gartneri i Holland, så det nyttede ikke at købe en ny. Kender I noget til denne sygdom?

Med venlig hilsen
Helle Kastberg, august 2002

Svar

Kejserbusk kan enten være Viburnum farreri eller hybriden Viburnum. × bodnantense. De er begge gode, men hybriden er noget mere blomsterrig og derfor efterhånden mest brugt. Busken er lette at have med at gøre, hvis den står i en ikke for tung og våd jord.

Den plante du har fået er blevet ramt af en svampesygdom, som har inficeret hele planteskolen. Som regel løses problemet kulturteknisk i planteskolen. Det kan være flere forskellige svampesygdomme, så hvad din er ramt af er vanskeligt at afgøre. I en almindelig sund have vil sådanne planteskolesygdomme ikke smitte videre.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor er min kejserbusk gået ud?