Hvorfor taber min koreagran nålene?

Min 3 år gamle og ca. 150 cm høje koreagran begyndte pludselig her i sommer at tabe nålene på spidsen af alle grenene. Jeg valgte ellers denne flotte koreagran pga. dens robusthed. Det kan da umuligt være vandmangel i denne sommer, og jeg kan heller ikke se nogen form for skadedyr Hvad kan det være, og hvad kan jeg evt. gøre?

Med venlig hilsen
Lene Balje, august 2002

Svar

Der er ikke spor tvivl om, at nålefaldet skyldes dårlige forhold i roden. Her hører sikkerheden dog op, for man kan kun gisne om, hvad der er sket dernede. To ting bør du dog under alle omstændigheder overveje, nemlig drænforhold og klumplærred.

  • Er drænforholdene under og omkring træet tilstrækkeligt gode, så overskydende

vand ikke bare samler sig i jorden med iltmangel til følge?

  • Huskede du at løsne og rulle lærredet ned til bunden af klumpen, da træet var

sat ned i hullet?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor taber min koreagran nålene?