Kan vi flytte en busk sidst i august?

Vi bor i andelsboligforening. Vi skal nu sidst i denne måned flytte en busk (Rynkeblad), som står på et areal, der skal indrages til andet formål. Kan det lade sig gøre?.

Med venlig hilsen
Anny Schmidt, Varde, august 2002

Svar

At flytte planter er ikke optimalt i sommertiden, hvor der jo altid er stor fare for udtørring. Men nu skal du have flyttet planten, så det er jo bare at forsøge. Gør først og fremmest det nye plantested klar. Hullet skal have den rette størrelse og der skal være mulighed for vanding. Når den så skal flyttes, er det naturligvis bedst at gøre det i gråvejr. Sørg for at få så meget rodklump med som muligt. Når du har vurderet hvor stor en klump du kan få med, skærer du rødderne over med lodrette spad stik rundt i klumpkanten, så du får skåret store og små rødder over med rene snit.

Når planten er flyttet er det vigtigste, at der vandes grundigt efter plantningen. Der skal gives så meget vand, at både jorden i og omkring klumpen er vandmættet, denne vanding skal følges op af ugentlige vandinger de første uger. Efterhånden kan der så gå længere tid mellem vandingerne.

Lad være med at klippe toppen af planten, som man ofte ser det anbefalet. Det er nemlig vigtig at planten har top til at producere ny rod med. Men, hvis nogle grene efter de første 14 dage begynder at gå ud, er det en god ide at fjerne dem. På denne måde kan du bevare en flot stor plante. Om du får succes afhænger stort set af planten størrelse, da rigtig store planter ofte kan miste noget af skønhedsværdien, eller måske gå helt ud.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi flytte en busk sidst i august?