Hvorfor visner blomster og blade på min rødtjørn?

Jeg har i haven en rødtjørn, som er plantet som et pænt stort træ for 5 år siden. Det har blomstret flot alle årene, men fik sidste sommer lus, der angreb alle nye skud. Efter blomstringen i år er der ikke kommet nye skud, og mange blade er blevet brune, ligesom de visne blomster bliver siddende som brune »klatter«.

Jeg har lagt mærke til at andre rødtjørn her i området ser ligesådan ud, men at det tilsyneladende ikke angriber alle træer, men f.eks. kun et af 6 træer der står sammen. Jeg har læst om tjørnerust, men synes ikke rigtig beskrivelsen af bladenes udseende passer, da de simpelthen bare bliver visne og brune, men bliver siddende på træet.

Hvad fejler mit træ, og kan jeg håbe på at det kommer sig til næste år? Hvis det skal fjernes, kan jeg så plante en ny rødtjørn på samme sted?

Med venlig hilsen
Elsebeth Kjær, august 2002

Svar

Det er næppe tjørnerust, din rødtjørn har, men noget meget værre, nemlig ildsot. Jeg hæfter mig især ved det med de visne blomster, der bliver hængende. Der er kun ét at gøre – og så hurtigt som muligt – og det er at få alle de angrebne skud og grene fjernet. Det er ikke tilstrækkeligt at lægge dem i kompostbunken, så de skal enten brændes eller graves ned.

Vær i øvrigt opmærksom på, om andre træer og buske (æble, pære, tjørn, cotoneaster, bærmispel, røn, ildtorn, vinterlue, kvæde, mispel osv.) har samme sygdomstegn, og fjern skuddene dér også. De kan nemlig få rollen som mere eller mindre sunde smittebærere.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor visner blomster og blade på min rødtjørn?