Hvordan sår jeg et magnolietræ?

Jeg har været i det sydlige USA, nærmere betegnet New Orleans, hvor jeg samlede nogle frø fra et magnolietræ. Skal de behandles på en speciel måde inden de skal i jorden, og hvilken slags jord skal de såes i?

Med venlig hilsen
Charlotte Ousen, august 2002

Svar

Der er mange slags Magnolia, og nogle arter er ikke hårdføre i Danmark. Men prøv bare at så dine, selv om du ikke er klar over hvilken art det er. Den bedste måde at så planterne på er, at så dem i kasse/potte i en porøs jord, hvor de ikke ligger og drukner og rådner. De skal dækkes med et lag sand/grus i samme tykkelse om frøets størrelse. Kassen med frøene i skal placeres udenfor og have frost om vinteren for at kunne spire. Dæk evt. kassen med fiberdug, så der ikke kommer fugle og roder dem op. Næste år vil en del af frøene spire, men måske ikke alle, du kan lade kassen med de ikke spirede frø stå en vinter mere. Frøene skal helst sås som modne, lige fra kapslen, men er de blevet tørre, kan man bløde frøene op et par dage og derefter så.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan sår jeg et magnolietræ?