Hvor kan jeg købe beskyttelserør til frugttræer?

Jeg søger en slags spiralformet beskyttelsesrør til mine frugttræer, så harene ikke tror, det er »tag-selv« bord. Kender I et sådant?

Med venlig hilsen
Grete Larsen, november 2005

Svar

Disse rør kan købes flere steder, men for at gøre det let for dig, så kan oplyse, at jeg i min lille planteskole sælger lige netop den type rør. De findes i flere længder, og jeg sælger til følgende priser (2005): 60 cm 6 kr, 90 cm 8 kr, og 120 cm 10 kr.

Rørene er lavet af genbrugsplast tilsat lidt grøn farve og kan snos om et hvilket som helst træ. Husk at sætte dem 3 cm ned i jorden, så er der også beskyttet lidt mod musegnav. Ved nyplantninger anbefaler jeg næsten altid at bruge rørene, for der skal kun være et enkelt dyr i området – og så er det hele ødelagt.

Rørene kan blive siddende på træet, også efter at træet er tykkere end hullet i spiralen – for den giver sig bare efterhånden som træet bliver tykkere. Jeg har aldrig oplevet, at det gror sammen, som det ofte er set med trådnet.

Du kan finde min planteskole på www.de-gamle-sorter.dk

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor kan jeg købe beskyttelserør til frugttræer?