Hvor kan Skimmia rubella sættes til vinteropbevaring?

Jeg har her i november fået en Skimmia rubella foræret (i en stor potte). Jeg fik at vide, at den ikke kunne tåle nattefrost, derfor har jeg ladet den stå inde i stuen, men jeg er bekymret for, om den kan tåle det. Vi har et næsten frostfrit drivhus – kan den stå der? Jeg vil helst beholde den i potten.

Med venlig hilsen
Eva Andresen, december 2005

Svar

Din opvarmede stue er det værst tænkelige sted at opbevare planten! Den bør stå lyst og køligt, men frostfrit. Hvis man har en frostfri kælder, en vinterstue eller et frostfrit drivhus, så er det velegnede steder at opbevare den slags planter.

De skal kun have vand nok til at holde jorden konstant fugtig, men der skal ikke gødes, og en eventuel beskæring kan med fordel vente, indtil planten begynder at bryde fra knopperne. På det tidspunkt kan den pottes om, beskæres og gives lidt velomsat kompost.

Hvis man opbevarer planten på denne måde, er det en fordel at have den stående i en potte, men vær opmærksom på, at mange planter (især surbundsplanter) kræver mere ilt i jorden, end de kan få i en plasticpotte. Derfor er det klogt at sætte dem over i en uglaseret lerpotte, før de bliver stillet til opbevaring.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor kan Skimmia rubella sættes til vinteropbevaring?