Hvilke buske er gode sammen med birketræer i en sandjord?

Jeg har på min sommerhusgrund flere stor birketræer i skellet til naboen. Jeg vil gerne have lidt afskærmning ind mod naboen, men hvad kan jeg forvente at få til at trives og blive tæt i selskab med en vandsugende birk i sandjord?

Med venlig hilsen
Ulla Høst, december 2005

Svar

Vi vil anbefale dig at plante en blanding af buske, da det ikke er sikkert, at alle arter vil klare sig lige godt. De kan så supplere hinanden, så der opnås god tæthed. For at beplantningen skal passe ind i sommerhuslandskabet vil vi foreslå arter, der har mere naturpræg end havepræg.

De nedenstående egner sig alle til formålet, og der kan blandes efter behag til den mest solrige del af bedet:

  • Gyvel, Cytisus praecox
  • Slåen, Prunus spinosa
  • Havtorn, Hippophäe rhamnoides
  • Æblerose, Rosa rubiginosa

Til den mere skyggede del er følgende egnede:

  • Gedeblad, Lonicera ledebourii
  • Tatarisk Gedeblad, Lonicera tatarica
  • Blæresspirea, Physocarpus malvaceus
  • Pibekvalkved, Viburnum lanata

Med venlig hilsen
Anders Dam og Birgitte Løkke
Landskabsarkitekter

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke buske er gode sammen med birketræer i en sandjord?