Kan træer tåle at stå med stammen midt i et stengærde?

Vi har netop bygget et stengærde (ca. 1 meter højt). Midt i gærdet står der tre store, gamle elmetræer. Det vil sige, at der er jord hele vejen rundt om stammerne i ca. 1 meters højde og 1 meters bredde. Vi er i tvivl, om træerne kan »overleve« med jord omkring stammerne. Vil barken rådne, og træerne dermed gå ud?

Med venlig hilsen
Mette, januar 2006

Svar

Træer kan som regel ikke klare at få jord op omkring stammen. Stammebark kan ikke tåle at være fugtig hele tiden. Efterhånden vil der gå svamp i barken, og træet vil efterhånden dø. Det første tegn vil være, at toppen tørrer ud, fordi forsyningen af sukker til rødderne stopper, og der kan ikke dannes nye rødder, hvorefter vandforsyningen til toppen stopper. Er det sandjord, vil problemet være mindst, er det en tung fed jord, vil det være værst.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan træer tåle at stå med stammen midt i et stengærde?