Hvorfor får min hvidbrogede kornel pludselig helt hvide blade?

Jeg har en rød kornel i haven, og på nogle af de nye skud er bladene ikke brogede som de plejer at være, men helt hvide. Hvad kan det skyldes og vil det i det lange løb slå planten ihjel?

Med venlig hilsen
Charlotte, september 2002

Svar

Den sort, du taler om, hedder Cornus alba ‘Elegantissima’, så rent botanisk er den altså en Hvid Kornel, men det er nu ikke afgørende.

Brogetheden skyldes en vilkårlig mutation. Den er bevaret ved at man formerer planten vegetativt, dvs. udelukkende ved hjælp af stiklinger. Men mutationen er alligevel ikke helt stabil. Den kan slå over i skud med helt hvide blade og – mere almindeligt – i helt nogle med rent grønne blade.

Det sidste er i virkeligheden det mest truende, for disse normale skud får langt mere vækstkraft end de brogede, så de vil med tiden udkonkurrere de svækkede. Skuddene med rent hvide blade vil omvendt få et kort liv. De kan ikke selv producere det sukker, de skal leve af, og de vil snart blive overvokset af mere almindelige, brogede blade.

Så trøst dig, planten dør ikke – i hvert fald ikke af dette her!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor får min hvidbrogede kornel pludselig helt hvide blade?