Hvor finder jeg oplysninger om rhododendronsorter?

Jeg skal anlægge et rhododendronbed i halv-/helskygge. Hvilke lave sorter (maks. 120 cm høje) findes med senforår-/sommerblomstring?

Med venlig hilsen
Henrik Gregersen, august 2006

Svar

Der er flere muligheder for at finde de sorter, som man kan tænke sig. Ud over blomstringstid og højde, er der jo også blomsterfarve at tage hensyn til. Jeg synes, at du skal bruge tid på selv at finde dem, du ønsker, mellem de mange muligheder, der er, i stedet for at vi foreslår nogle få udvalgte sorter.

  • På biblioteket kan du låne bøger om rhododendron med sortsbeskrivelser og oplysninger om højde, blomstringstid, farve osv. På Bibliotek.dk kan søge og finde en oversigt over bøger om rhododendron (45 stk.) og her kan man oven i købet bestille dem hjem til afhentning på eget bibliotek. Se oversigten. Men det nemmeste er måske at gå på biblioteket og se, hvad der er på hylden, hvis man har et stort bibliotek med et godt udvalg af havebøger.
  • En planteguide er et godt redskab – du kan finde en på dansk hos Plantetorvet.
  • Der findes også mange oplysninger om sorter med hensyn til farve, højde og arter hos en af speicalplanteskolerne: Rhododendron-Haven
  • Oversigt til internetsider med rhododendron finder du på Rhododendronforeningens netsted.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor finder jeg oplysninger om rhododendronsorter?