Er min vandgran med lavbelægninger syg?

Min japanske vandgran er efterhånden et meget gammelt træ og vel 10–15 m højt. I de senere par år har det set sådan ud forneden og lidt op ad stammen. Jeg vil jo blive vældig ked af det, hvis træet går ud – specielt hvis jeg kunne have gjort et eller andet ved det i tide. Er det sygt, eller trænger det bare til et eller andet

lav vandgran

Hvide belægninger på stammen. Foto: Jytte Franck

lav vandgran

Belægninger på vandgranens nedereste del af stammen Foto: Jytte Franck

lav vandgran

Nærbillede af laver på træet. Foto: Jytte Franck

Med venlig hilsen
Jytte Franck, september 2006

Svar

Dit træ fejler ikke noget – eller rettere: det fejler ikke noget alvorligt. Det, som kan ses på billederne, er forskellige arter af lav (Lichen). De gør ingen som helst skade på træet, for de bruger det bare, som de ville bruge en sten eller en klippeflade. På den anden side er det alligevel bekymrende, at de er der, for det viser, at træets tykkelsesvækst er unaturligt langsom. Så det er måske på tide at forbedre træets levevilkår lidt?

Forsøg med at lægge et lag (2–3 cm tykkelse) af følgende blanding ud under træets krone: 1 del godt omsat kompost, 1 del vasket grus (2–6 mm kornstørrelse) og 1 del bøge- eller egeblade. Delene er alle i rummål, og de skal blandes grundigt, før de bliver spredt ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er min vandgran med lavbelægninger syg?