Hvorfor blomstrer mit 15 år gamle duetræ ikke?

Jeg har et duetræ, som er 15 år gammelt. Det er ca. 4 m højt, men det har aldrig blomstret, og det er da træls, for det er jo et flot træ. Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Anne Marie Petersen, oktober 2006

Svar

15 år er lige i underkanten af, hvad træet skal bruge for at opbygge det overskud, som skal være der, før det kan blomstre.

På gartnerskolen i Beder har vi et træ, som er omtrent lige så gammelt, – og det har netop blomstret for første gang i år. Vi har anlagt et bed med funkie under træet for to år siden, og det kan godt have bidraget til, at overskuddet er dannet, for indtil da stod det i en græsplæne. Det er aldrig godt for træer at stå i græs, for det hæmmer deres rødder, hvis græsset trives. Omvendt bliver græsset fyldt med mos, hvis træet trives…

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor blomstrer mit 15 år gamle duetræ ikke?