Hvad hedder busken med hvide frugter med orange indre?

Vi ville blive meget glade, hvis nogen kan fortælle os, hvilken plante dette er. Den har sået sig selv.

Krybende benved

Krybende benved. Man kan se den orange frøkappe titte frem inde i de hvide frugter. Foto: Anne Hansen

Krybende benved

Krybende benved med smukke hvide frugter. Foto: Anne Hansen

Med venlig hilsen
Anne Hansen, oktober 2006

Svar

Ja, det er da en interessant plante. Jeg kommer jo rundt i en del haver, og jeg har faktisk set planten i en have i Aalborg. Smuk plante, der er særdeles dekorativ og egner sig til afskæring.

Den hedder krybende benved, Euonymus fortunei, og stammer fra Japan. Slægten Euonymus, kender vi som benved. Der er tale om en krybende art, der normalt kryber på jorden eller klatrer op ad træstammer og ru mure. Her er planten istand til at dække disse flader med sine smukke blade, der er ovale, blanke og læderagtige, stedsegrønne.

Der findes mange variteter.

Alt kan tyde på, at planten er blevet spredt med fugle, og det er netop interessant for mange planters spredning – men det er en hel anden historie.

Fortsat held og lykke med din krybende benved.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder busken med hvide frugter med orange indre?