Hvilke klatreplanter kan bruges til at dække stålvæg på maskinhal?

Vi har et maskinhal af metal på 21 × 16m, der er gyseligt blåt. Vi vil gerne plante slyngplanter, der kan vokse op af den og derved skjule den gyselig blå farve. Hvilken plante kan vokse op af den og være selvhæftende? Og hvor tæt skal vi plante dem?

Med venlig hilsen
Rene Bartram, oktober 2006

Svar

Det er problematisk at give råd om dette, så spørgeren må være parat til selv at træffe de rette valg. Her skal kun fremlægges nogle kendsgerninger:

  1. Der findes ingen slyngende planter, som er selvhæftende på en glat flade. Derimod er der nogle klatrende planter, der selv kan klare at hæfte sig fast på murværk, beton eller metal.
  2. Når først planterne har hæftet sig fast, er det yderst besværligt at tage dem ned igen, og selv når det lykkes, vil hæfterødderne ofte sidde tilbage på fladen.
  3. Disse planter er meget livskraftige og kan blive til en trussel mod tagrender, nedløbsrør, vinduer og tagkonstruktioner.
  4. De mulige planter er: Almindelig vedbend, rådhusvin, visse typer af fembladet vildvin og klatrehortensie. Vedbend er stedsegrøn, mens de andre mister bladene om vinteren.
  5. Hvis fladen skal dækkes meget hurtigt, bør der plantes 3 planter pr. løbende m af vedbend, rådhusvin og vildvin, men 4 planter af klatrehortensie

Men i øvrigt forstår jeg inderligt godt, at man kan føle trang til at dække sådan en flade!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke klatreplanter kan bruges til at dække stålvæg på maskinhal?