Hvorfor bliver mine nyplantede buksbom brune?

Vi har plantet buksbom langs med vores indkørsel, men de fleste planter bliver brune. De er plantet i kompostjord i ca. 50 cm dybde. Er det fordi, at de ikke kan tåle fuld sol, og hvad kan man gøre?

Med venlig hilsen
Henrik Jensen, november 2006

Svar

Det er helt sædvanligt, at buksbomplanter, og især de nyplantede, bliver bronzefarvede i løbet af vinteren. Buksbom har som deres naturlige niche at være skovbundsplanter under egeskove på veldrænet kalkbund i Sydeuropa, så tilværelsen i en fugtig jord under hård sol er ikke lige det bedste for dem. De klarer sig dog og ændrer atter farve til grøn i løbet af foråret.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor bliver mine nyplantede buksbom brune?