Kan kæmpe bambus gro i Danmark?

Alle kender de fantastiske kæmpebambus fra bl.a. Asien. Er det muligt at plante dem og få dem til at gro og trives i vores danske klima? Jeg er ikke klar over, om der er flere arter, der bliver kæmpe, men bekendte i N.Y. USA har dem i haven, og de får da også frost af og til. Hvis man kan, hvilken art er der tale om, og hvor kan man købe frø?

Med venlig hilsen
Nikolaj Ekelund, januar 2007

Svar

Der findes omkring 60 arter af den bambusslægt, som bliver rigtig store i Asien. Det er arter af slægten Phyllostachys, som i Asien kan vokse 20–50 cm på et døgn og blive omkring 25 m høje. Bl.a. den spiselige Phyllostachys pubescens. Det er også Phyllostachys, som de store pandas kost.

Phyllostachys pubescens

Phyllostachys pubescens. Foto: Jens Thejsen

I Danmark er der enkelte arter, som klarer sig rigtig godt, men slet ikke når højder som i Asien eller i Sydeuropa. Phyllostachys nigra med blågrå grene kan blive op til 5 m høj. Der findes en sort Phyllostachys nigra ‘Bryana’, som er meget tæt i løvet. En gulgrenet er Phyllostachys aureosulcata ‘Spectabilis’ som bliver op til 6 m høj og breder sig ved rodskud. En hårdfør frodig plante er Phyllostachys bissetii som kan blive 5–6 m høj i Danmark.

Bambus – frø og planter

Hvis du søger på Phyllostachys frø eller på Phyllostachys seed på [www.Google.com[/link], vil du finde en del frøfirmaer med bambus frø. Nogle af ovennævnte arter og sorter vil du også kunne finde på planteskoler.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan kæmpe bambus gro i Danmark?