Kan jeg kappe toppen af mine nåletræer?

Jeg har en række nåletræer, der er ca 10–15 meter høje. Jeg vil gerne have taget toppen af dem (ca. halvdelen) for at få lys ind i haven. Jeg vil dog gerne beholde den nederste del af dem i live, da de er gamle med flotte krogede store grene. Hvor meget kan man tage af dem uden at slå dem i hjel? På hvilken årstid skal de skæres? Jeg håber i kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Joachim Abildtrup, september 2002

Svar

For nu at være saglig fra begyndelsen: det kan sagtens lade sig gøre at tage den øverste halvdel af granerne. Men det er en skandale at gøre det! De bliver grimme og lemlæstede at se på, og de vil langsomt sygne hen, indtil de dør om 15–20 år. Som træplejens nestor, dr. Alex Shigo, udtrykker det: lad dog træerne dø med værdighed, og fæld dem helt med det samme.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg kappe toppen af mine nåletræer?