Hvilke træer kan tåle oversvømmelse med saltvand?

Min søn og hans kæreste har købt et hus, hvor der har været oversvømmelse efter stormfloden sidste efterår. Et birketræ, en proptrækkerpil og et ret lille paradisæbletræ har overlevet, de stedsegrønne og en kornel er gået ud.

Jeg vil meget gerne give dem et træ til haven. Tankerne har kredset om et duetræ eller et morbærtræ, men vil de kunne oveleve en stormfod med Storebælt saltvand? Er der andre spændene træet, der vil være mere hårdføre? Findes der et sted, hvor salttolerancen kan checkes, også for mere spændende træer? De er fornuftige nok til at mene, der vil komme flere stormfloder.

Med venlig hilsen
Pia Thy, maj 2007

Svar

Det er et meget omfattende spørgsmål, det her. Men sagt i al korthed: der er ikke nogen træer, der bryder sig om salt i jorden. De steder i verden, hvor det er sådan, dér mangler træerne, og man har busksteppe eller saltørken.

Man har dog undersøgt træarternes tolerance overfor salt af den gode grund, at man visse steder insisterer på at have træer dér, hvor der skal saltes af hensyn til snerydningen. Nr. 1 blev smalbladet sølvblad, som tåler næsten 6 gange så meget som de følgende. Blandt danske træarter ligger stilkeg og vintereg på førstepladsen.

Når visse af træerne har overlevet, skyldes det formentlig, at nedbøren efter stormfloden har vasket de øverste jordlag fri for salt, inden rødderne af disse træer blev aktive hen på foråret. Det siger også, hvad man kan gøre, når skaden er sket: Man tilfører først rigeligt med jordbrugskalk. Derefter vander men det ned (og det tager tid!). Når kalken har fordrevet natrium fra saltet, kan man gødske med en alsidig NPK-gødning, som genoprettet situationen før saltskaden.

Med dette i baghovedet kan man lige så godt plante de to spændende arter, som netop vil nyde godt af det havnære, milde klima ved Storebælt, for kuren er den samme uanset arten af træer.

I øvrigt kan man måle saltindholdet i jordvæsken. Med et »ledetalsmeter« får man en oplysning om jordvandets evne til at lede elektrisk strøm, og den stiger med stigende saltindhold. Ved en måling, der overstiger tallet »2«, er indholdet kritisk for alle de gængse træarter, og man må i gang med den førnævnte metode.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer kan tåle oversvømmelse med saltvand?