Dør vores abetræ efter blomstring?

Vi har et utrolig flot abetræ i vores forhave. Det har stået der i mange, mange år, og det er omkring 10 mtr. højt med mange tætsiddende grene. Nu er der i toppen begyndt at danne sig »grapefrugt-store« brune, runde udvoksninger for enden af topgrenene. Hvad er det? Er det begyndende kogler eller blomster?

Jeg har hørt et sted, at når abetræet har blomstret, dør det. Er det sandt?

Abernes skræk

Et lille udsnit af det store abetræ – taget fra 1. sal. Foto: Christina R. Rasmussen

Abernes skræk

Træet har pludselig fået nogle store udvoksninger på topgrenene. Foto: Christina R. Rasmussen

Med venlig hilsen
Christina R. Rasmussen, maj 2007

Svar

Abernes skræk, Araucaria araucana er hjemmehørende i Chile, hvor det er store træer. Der er hantræer og huntræer, og det på billedet er et huntræ i blomstring. For at der kan komme frø, skal den bestøves af pollen fra et hantræ. Det er ikke almindeligt, at der sker en bestøvning og frøsætning i Danmark.

Træet dør bestemt ikke af at blomstre, det vil udvikle sig fint næste år, men vækstkraften kan være lidt mindre, fordi den har brugt energi på blomstring, men det er så lidt, at I sandsynligvis ikke kan registrere det.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Dør vores abetræ efter blomstring?