Hvad gør jeg ved et delvist dødt oliventræ?

Jeg købte i november måned et ellers rigtig flot oliventræ – ca. 1,5 meter, opstammet og med rund krone. Ganske få dage efter jeg havde fået det hjem begyndte det at tabe bladene, og tilsidst var næsten alle faldet af, og jeg klippede det derfor kraftigt tilbage i min frustration. Den ene side ser sådan set helt død ud nu, men på den anden side er der kommet lange (over 1 meter) ranker hængende ned med grønne bløde blade på. Den ser faktisk ret dum ud. Hvad er der at gøre?

Med venlig hilsen
Gitte Laursen, marts 2002

Svar

Du skulle være gået tilbage til sælgeren, da det begyndte at tabe bladene. Men alt for ofte er vi bange for at tage diskussionen op med forhandleren. I virkeligheden er en god plantehandler ikke interesseret i, at der kan fortælles historier om, at han har solgt dårlige planter. Tag planten med tilbage til ham, fortæl din historie og bed om hjælp. Hvis det altså er en fagmand, du har købt af. Hvis du er heldig, giver han dig et rigtigt godt tilbud på en ny plante.

Hvis du ikke tror på, at det nytter at gå tilbage til sælgeren, må du få det bedste ud af dit oliventræ. Den døde side af planten er der antagelig ikke noget at gøre ved, hvis den ikke begynder at skyde her i foråret. Men de lange skud kan beskæres her i foråret, så planten får et lidt mere normalt udseende.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad gør jeg ved et delvist dødt oliventræ?