Kan I anbefale et træ, som tåler havgus?

Vi har desværre været nødt til at fælde ca. 30 elmetræer i vores indkørsel – og vi mangler endnu 15 træer. Træerne var meget gamle og meget høje. Hvad skal vi sætte i stedet for, som kan tåle blæst og havgus? Træerne må gerne igen blive rimelige høje. Vi bor på et nedlagt landbrugsejendommen på Gedsers sydspids og skal læ for os selv og har til tider meget havgus.

Med venlig hilsen
Pia Westrup Gleje, september 2002

Svar

På grundlag af erfaringer, som er gjort i Esbjergs havneområde, vil jeg gerne foreslå arten vinter-eg, Quercus petraea. Det er afgørende, at det bliver netop vinter-eg og ikke stilk-eg, og det er også afgørende, at I får fat i vinter-eg af frøkilden »Agder«.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan I anbefale et træ, som tåler havgus?