Hvor meget vokser et birketræ, og hvor gammelt kan det blive?

Hvor mange meter vokser et birketræ ca. pr. år? Jeg er en elleve årig pige, der har dette projekt om birketræer, så det kunne være rart at vide, hvor gammelt kan træet blive hvis det står et godt sted?

Med venlig hilsen
Helene Spanggård, oktober 2002

Svar

Du skal være klar over, at der er mange forskellige arter af birketræer, men jeg går ud fra, at du mener de almindelige birketræer, som man ser her hjemme.

Til dit projekt kan jeg anbefale dig at læse i to bøger, nemlig »Danmarks træer og buske« og »Træer i Nordeuropa«. I den sidste finder man denne oplysning: »…og meterlange årsskud ses ofte i de første år; derefter aftagende tilvækst. Levealderen kort, omkring 70–100 år i lavlandsområder, i bjerge det dobbelte.«

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor meget vokser et birketræ, og hvor gammelt kan det blive?