Er birketræet skyld i de tyggegummilignende pletter på vores terrasse?

Vi har et birketræ stående tæt ved vores terrasse. Vi har det lidt mistænkt for at være synderen til pletterne. Kan det godt passe, at birketræer afgiver et eller andet, som kan foresage ovenstående problem? I givet fald: Er der da andre muligheder end at fjerne træet? Det håber jeg.

Med venlig hilsen
Conni Johansen, marts 2003

Svar

Hvis ikke pletterne er meget præcist samlet under birketræets krone, vil jeg gå ud fra, at synderen er en helt anden, nemlig en (eller flere) slags lav. Jeg har set disse pletter på masser af belægninger og altid på de partier, hvor der er mindst trafik.

Kuren mod dem, hvis man ellers ikke vil have dem, er simpel: Strø fint sand ud over belægningen, vand det ganske let, og fej så gundigt rundt på belægningen med sandet som slibemiddet. På den måde renser man overfladen for både alger, mos og lav.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er birketræet skyld i de tyggegummilignende pletter på vores terrasse?