Er sæsonen for hokkaido græskar slut?

Jeg er dybt afhængig af hokkaido græskar og er gået i panik, da mine dagligvare butikker melder, at de ikke kan levere. Jeg tænker sæsonen er slut? Men er der nogen som helst andre, der kan levere græskar (ikke butternut) de næste måneder, indtil der kommer en ny sæson?

Der er vel ikke nogen, der er kommet på den smarte ide, at man kan købe græskar på frost, ligesom med så mange andre grøntsager?

Afventer spændt svar, venligst en »misbruger«.

Med venlig hilsen
Ditte Rittmeyer, marts 2015

Svar

Jeg tror, at du må indstille dig på, at du det næste halve år ikke kan købe hokkaido græskar i butikkerne. Hokkaido græskar holder ved normal opbevaringstemperatur på 10–13° C ikke meget længere end til her i marts. Man kan ikke forlænge sæsonen ved nedkøling, da græskar ikke kan tåle lave temperaturer. Jeg mener at kunne huske, at jeg har haft græskar til slut marts et år.

Jeg har ikke prøvet at fryse rå græskar ned, kun græskarsuppe. Men i følge Råvareguiden.dk kan græskar fryses og skal ikke blancheres inden. Den mister sprødheden og er bedst egnet til græskarsuppe efter optøning. Så kan du fylde fryseren næste vinter. Du kan jo også prøvet at eksperimentere. Jeg ville prøve bagte græskarstykker, hvor meget af væden er fordampet.

Jeg har smagt en færdigkøbt græskarsuppe, som var acceptabel, den var vistnok blevet krydret lidt ekstra. Så vidt jeg husker var den fra Nemlig.com. Men om den var lavet af hokkaido, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er sæsonen for hokkaido græskar slut?