Silkepeoner, kan jeg få dem ind i stuen uden myrer?

Jeg vil gerne tage nogle Silkepeoner ind i vase. Men når jeg gør det får jeg huset fyldt med myrer – de sidder i blomsterkronen, og så når de står der, så pænt er der en del som udvandrer ud på bordet…

Er der noget jeg kan gøre, noget man kan skylle dem i eller en anden god ide.

Ryste dem kan de ikke holde til. Håber meget I har løsningen.

Med venlig hilsen
Lene Lynnerup Andersen, juni 2016

Svar

Myrerne elsker de sukkerstoffer, som både bonderoser og silkepæoner har. Speciel knopperne er de glade for. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil nyde de smukke silkepæoner indenfor uden myrer. Jeg havde den samme lille udfordring da jeg skrev min bog »Naturpynt dit hjem«, hvor jeg tager naturen med ind i hjemmet, – og jeg fandt faktisk en løsning til myrefrie buketter.

Det er vigtigt at du plukker blomsterne om morgenen, hvor duggen stadigvæk sidder på planten. For at få mest ud af blomsterpragten indenfor er det en god ide at plukke dem, mens de står i knop, – på vej til at springe ud. Knopperne kan du efterse for myrer og stryge de synlige væk. Når du har arrangeret blomsterne i vasen, så stil dem et sted hvor myrerne godt må kravle rundt, udenfor på terrassen/ græsplænen i skyggen eller indenfor på gulvet. Derefter lokker du med tyk sukkervand (meget sukker med lidt vand) i en skål ved siden af vasen, som de elsker. Det vil lokke myrerne frem og ud af blomsterne efter et par timer.

Med venlig hilsen
Renate Rosenmeier
Blomsterbinder, Renate Rosenmeier

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Silkepeoner, kan jeg få dem ind i stuen uden myrer?