Hvor kommer udtrykket »sirbuske« fra?

Kan I ikke lige forklare mig lidt om sirbuske – rygtet vil vide, at det er et gammelt udtryk for prydbuske samt at disse buske er omtalt i et fortrængt vers i sangen »Højt for træets grønne top«. Kan I bekræfte rygtet?

Med venlig hilsen
Mette Jensen Gaard, Osted by og sogn, maj 2003

Svar

Sirbuske er ganske rigtigt et udtryk for prydbuske. I et gammelt leksikon fandt jeg tilsvarende udtrykket »sirfugle« om burfugle til pynt og »sirgræskar« om flotte græskar. Men Fabers gamle julesang kan jeg ikke finde i en udgave ældre end ca. 1900, og i den er kun de 7 vers vi kender. Beklager.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvor kommer udtrykket »sirbuske« fra?