Hvilke træarter egner sig til snobrødspinde?

Da vi i børnehaven lavede snobrød, kom vi til at tale om, hvorvidt der var grund til at tænke nærmere over hvilke pinde der blev brugt hertil; kunne man risikere at få fat på en giftig gren og kunne de giftige stoffer i så fald »vandre« fra pindene over i dejen?

Jeg synes det ville være dejligt, hvis I kunne hjælpe os med at afklare dette.

Med venlig hilsen
Kirsten Bjerrum, juni 2003

Svar

Når man bruger almindelige danske løvtræer er der ikke noget at frygte. Æble, pære, blomme, ahorn, birk, bøg, hassel, avnbøg, eg, el, pil osv. Derimod er det ikke hensigtmæssigt at bruge frisk fyr eller gran, da disse indeholder terpenholdig harpiks. Grene kan give afsmag, men vælges normalt ikke netop på grund af harpiksen, der klistrer.

Men der findes en række træer, der ikke bør anvendes, da de helt eller delvist er giftige eller hvis arter af slægten er det. Det gælder f. eks hyld (grønne dele), rønnebær (blåsyre i frø og bitterstof i frugter), druehyld, enebær, thuja, cypres robinie og guldregn (hvor veddet lugter af agurk). Hestekastanie, som bruges til tændstikdyr, har giftige blomster og frugtskaller, som i få tilfælde har medført forgiftning med efterfølgende død, bør heller ikke benyttes, selv om veddet ikke angives som decideret giftigt. Buske som buksbom, liguster, gyvel, kaprifol (samt øvrige Lonicera-arter) bør heller ikke bruges.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvilke træarter egner sig til snobrødspinde?