Kan halogenlamper bruges som tilskudslys til planter?

Vil en skrivebordslampe med halogenspot give ekstra lys til eksempelvis nysåede tomater?

Med venlig hilsen
Susanne Kjærulff, januar 2004

Svar

Det, som det handler om, når kunstigt lys skal bruges som tilskudslys, er to ting: lysstyrke og lysfarve.

Hvis det kunstige lys skal gavne noget, skal det være ret kraftigt (100 W pr. m² eller mere) og vel at mærke uden at varme planterne op. Desuden skal lyset indeholde mest muligt af de blå og røde farver. Det må gerne se »koldt« ud, og rent faktisk er neonlys bedre end normale glødelamper.

Så kunstigt lys kan sagtens give stueplanter det energitilskud, der bringer dem gennem vintermørket, men altså under forudsætning af, at det er kraftigt og blåt nok.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan halogenlamper bruges som tilskudslys til planter?