Hvorfor bliver de forkultiverede planter ranglede?

Jeg har behov for et rigtig godt råd omkring såning af frø i vindueskarmen, det være sig f.eks. tomatplanter, sommerblomster o.s.v. Hver gang jeg prøver, bliver spirerne lange, tynde og ranglede. Jeg prøver at holde varmen på konstant 24–25 grader og potterne står i et syd-vestligt (mest vestligt) vindue med godt lyst her i det tidlige forår (jeg sår i marts). Med plasthætte over, til de spirer.

Men jeg må gang på gang smide de små planter ud, fordi de simpelt hen bliver for ranglede. Hvad gør jeg forkert?

Et spørgsmål mere: De helt bitte små frø som f.eks. løvemund, hvor tæt skal de sås og hvor dybt?

Med venlig hilsen
Helle Nielsen, marts 2004

Svar

Uha, jeg sveder også helt ved at høre om den temperatur, 24–25 grader. Den er glimrende til at spire frøene ved, selv om en 18–20 grader er nok, men så snart spirerne har vist sig, skal de helst have det lidt koldere (14–18 grader ville være passende).

Altså gerne plastik eller glasdække under spiringen, men af med dækket så snart planterne kommer op, ellers får de det for fugtigt og kan nemt rådne.

Når de bliver for ranglede, er det fordi de får for meget varme i forhold til lyset. Jo mere lys de får, jo mere varme kan de bruge. Ingen diskussion om, at de vokser hurtigst i varme – det dur bare ikke, hvis lysmængden er for lille. Ja, I har jo præcist set, hvad der sker: lange, svage planter.

Når der såes småfrøede blomster kan frøene blandes med en håndfuld sand og denne blanding trykkes bare fast på overfladen af potten med fugtigt såjord. Ved at blande med sand er det lettere at så tyndt nok. Hvis de meget små frø »begraves« under en halv eller en centimeter jord kan de ikke spire. Det plejer at hænge sådan sammen, at små frø behøver både lys og fugtighed for at spire. Og lad mig bare være ærlig: netop løvemund har jeg aldrig dyrket. Hvad stod der på posen? De anvisninger er ofte gode.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvorfor bliver de forkultiverede planter ranglede?