Går eventuelle kemikalier i træet op i røg?

Det var et meget nyttigt svar, du gav omkring brug af træaske som havegødning. Hvis cadmiumberegningen holder (og noget tilsvarende er tilfældet for øvrige tungmetaller), skulle der altså ikke være problemer med at bruge asken som gødning. Så længe altså, at man kender sit fyringsmateriale.

I den forbindelse har jeg et uddybende spørgsmål, som jeg håber, du kan/vil hjælpe med.

Vi startede for 1 år siden med at bruge træ i form af flis til fyring i stokerfyr: dels eget træ, dels træ andre steder fra i lokalområdet (på steder med meget lidt trafik). I år har vi så fået mulighed for gratis også at skove nogle 6–7 meter høje(!) juletræer i en mindre juletræsbeplantning, der drives af en lokal mand som hobby og desværre også med diverse sprøjtemidler (ejeren foretrækker vist at kalde dem »hjælpestoffer«!). Det drejer sig formentlig om 50–75 rummeter fældet træ, så varmemæssigt er det bestemt interessant.

Men hvad med asken! Går kemikalierne op i røg, akkurat som producenterne gerne vil overbevise os, om at de gør med tiden ude i naturen, eller er der rester i asken? Kunne det ovenikøbet tænkes, at der sker en kemisk forandring i træerne i et omfang, som kunne gøre det betænkeligt at bruge asken (eller er det at tænke den for langt ud)?

Under alle omstændigheder kunne vi godt tænke os at sprede asken løbende på 3–3,5 ha, som i øjeblikket står med grøngødning og senere skal beplantes med frugttræer.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Ryan Klitholm, marts 2004

Svar

Det springende punkt er forbrændingsvarmen. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre i sådan et et fyr, men det er en kendsgerning, at temperaturen skal op over 700 grader for at sikre en fuldstændig forbrænding af alle de klorerede forbindelser, man bruger som bekæmpelsesmidler. Det er den målsætning de professionelle (f.eks. »Kommunekemi«) bruger, når de skal håndtere den slags problemstoffer.

Men læg mærke til, at jeg ikke siger noget om, at der faktisk er sådan nogle stoffer på træerne eller i veddet. Det er der næppe nogen, som kan udtale sig om med sikkerhed. Derimod er det sikkert, at asken er brugbar som gødning, hvis blot temperaturen har været høj nok.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Går eventuelle kemikalier i træet op i røg?