Er Danmark inddelt i klimazoner?

Når man bevæger sig på udenlandske hjemmesider, finder man ofte henvisninger til planterns hårdførhed via en zone-angivelse. Jeg har forsøgt at finde noget tilsvarende for Danmark uden succes. Findes der ikke noget tilsvarende?

Med venlig hilsen
Gitte Hauge, september 2004

Svar

Vi har ikke så store klimaforskelle i Danmark, at Danmark er inddelt i zoner. Men for de enkelte planter kan man ofte se anført, om de i Danmarker meget hårdføre, hårdføre eller mindre hårdføre. For stauders vedkommende kan du finde en sådan oversigt i bla. »Stauder« af Lena Månsson og Bertil K. Johanson.

En af de få afgrøder, hvor klimaet er helt afgørende er vin. I bogen »Vinavl i Danmark« af Michael Gundersen og Benny Génsbøl er der et afsnit om dyrkning i køligt klima, og her er fine kort over Danmark med oplysninger om middeltemperatur, solskinstimer, sidste frostdato om foråret, og nedbør. Ved at studere disse, kan man få en ide om variationerne i Danmark. Der er dog også andre faktorer, som påvirker dyrkningsklima – i ovennævnte bog er der også lidt om makro-, meso- og mikroklima, som bl.a. påvirkes af de landskabelige forhold.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er Danmark inddelt i klimazoner?