Er tulipanblomsten spiselig eller giftig?

Hej, Jeg har hørt at man kan spise tulipaner, men hvad er det af blomsten at man kan spise?

Med venlig hilsen
Rune, marts 2005

Svar

Man skal ikke tro alt, hvad man hører. Alle plantedele på tulipan er giftige: blomst, blade, stængel og løg. Det giftige stof hedder Tuliposide. Ved længerevarende hudkontakt kan man få hudproblemer. Ved indtagelse af lille mængde får man mavesymptomer. Der skal indtages en større mængde, inden man får livstruende symptomer.

Men lad under alle omstændigheder være med at spise tulipaner – der findes så mange sunde og yderst velsmagende fødevarer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er tulipanblomsten spiselig eller giftig?