Kan vi brænde store mængder grene af?

Vi har fået fældet 7 store poppeltræer. Det meste af træet er ordnet, men tilbage ligger store bunker af alle de yderste, tyndere grene. Vi bor ud til en mark, så vi kunne måske brænde det af.

Hvordan brænder man bedst store mængder grene? Hvad skal vi evt. hælde over for at få sat ordentligt gang i bålet.

Med venlig hilsen
Tine Kjær, april 2006

Svar

Der er fem muligheder for at bortskaffe jeres grene – valget afhænger af jeres muligheder:

  • Aflevere grenene på kommunens genbrugsplads – jeg synes dog ikke I skal begynde at transportere så store mængder til kommunens genbrugsplads, især ikke hvis der er langt, da transport er lig med energiforbrug.
  • I kan leje en flishugger og på den måde få en masse gratis flis til jorddække i haven.
  • Hvis I har plads på grunden, kan I lave en grenbunke, hvor det kan ligge og formulde. Den vil samtidig være overvintringstilbud til pindsvin.
  • Grene kan bruges til at lave et flot flethegn med.
  • Når I bor et sted, hvor I kan brænde af ved en vindretning, så røgen ikke generer naboer, er det en anvendelig løsning. I nogle kommuner kan afbrænding dog være forbudt, måske kun i dele af kommunen. Husk at asken kan anvendes som gødning, men bør spredes ud over et større areal, men i asken er der opkoncentreret mange tungmetaller. Man kan derfor overveje at aflevere den på kommunens genbrugsplads. Hvis man vælger at bruge den i haven, er det en god ide at sprede asken ud over et stort areal under træer og buske i stedet for i køkkenhaven. Asken bør udbringes i vindstille og kultiveres ned, så den ikke spredes med vinden til arealer med spiselige afgrøder.

I skal ikke overhælde alt træet med en brændbar væske for at få det brændt af – det er slet ikke nødvendigt, og I kan ikke undgå at forurene jorden med spildt væske. Jeg brænder af hvert forår og har aldrig haft nødig at bruge brændbar væske.

Vælg en dag, hvor kvaset er nogenlunde tørt, og hvor vinden bærer røgen i en retning, hvor det ikke generer nogen. Det gælder om at få bålet godt igang et centralt sted i forhold til alt kvaset, og så hive dette over i bålet efterhånden. Hvis I har noget tørt kvas liggende, så brug det til at etablere bålet med. Læg godt med krøllede aviser ind under i vindsiden og lige under noget tørt kvas, så skulle der gerne komme gang i det. Det er vigtigt i etableringsfasen af et bål at lægge lidt på ad gangen, da der ikke er så stor en varmemængde til at varme det pålagte op med. Når man først har brændt af et stykke tid, er der masser af varme og større mængder kan lægges på. Det er altid en god regel at have en vandslange med bruser i nærheden, når man brænder af.

Husk hvis I vælger at bruge en brændbar væske, så skal det på, inden I sætter ild til. Ikke mens der er ild. Ilden vil da brænde op af strålen og antænde beholderen med væske og den person, som holder beholderen Det går så hurtigt, at man ikke kan nå at komme væk. Arten af brændbar væske er ikke så afgørende, men at begrænse mængden.

I april kan solsorte være i gang med at etablere reder i kvaset, så det er en god ide at brænde det af hurtigst mulgt, så I ikke skal have ødelagte fuglereder på samvittigheden. De bygger selvfølgelig en ny hurtigt, men alligevel.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan vi brænde store mængder grene af?